Sunday, July 18, 2010

terdapat sungai dalam laut..

assalamualaikum...

arinie saya nak kongsikan dengan kawan-kawan tentang sungai yang terdapat di dalam laut pula..
mungkin ada yang sudah tahu tentang keajaiban Allah ini..pada yang tidak tahu lagi, marilah kita berkongsi sama-sama tentang keajaiban Allah ini...

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

Mr.Jacques Yves Costeau


Jika kawan-kawan termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau , ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.


Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya. 

mari kita lihat sungai dalam laut ini...




kayu seperti dahan pokok juga terdapat di dalam laut..
Mr.Jacques Yves Costeau cuba menyelam ke dalam sungai...

terdapat gua dalam laut di Cenote Angelita, Mexico.Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.


“Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.” Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.
Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang ertinya “Keluar dari keduanya mutiara dan marjan.” Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara.

6 comments:

teddyuna said...

kagum..cukup indah ciptaanNYa..

the enemy said...

betul kan..mesti da banyak lagi yang belum kita ketahui ciptaanNYA...

ishiko said...

masyallah..

the enemy said...

subhanallah...

ayaa alyy said...

cukup kagum dgn ciptaan Nya :)

the enemy said...

jom kita mengkaji lagi ciptaanNya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails