Thursday, July 22, 2010

air terjun tertinggi di dunia...

assalamualaikum..

baru-baru nie saya pergi ke tempat peranginan dan saya nampak air terjun@water falls..saya terfikir, di mana air terjun tertinggi di dunia dan berapakah ketinggiannya..
so, bila dah balik rumah, saya pun search la dalam internet untuk mencari jawapannya...

kawan-kawan nak tau di mana air terjun tertinggi di dunia dan berapakah ketinggiannya?

mari kita sama-sama saksikan yerr..


 Air Terjun Angel


Air Terjun Angel atau Salto Angel adalah air terjun tertinggi di dunia dengan ketinggian 979 meter (3.212 kaki) dengan jatuh tanpa hambatan sekitar 807 meter (2.647 kaki). Air terjun ini terletak di Rio Caroni, Taman Nasional Canaima, Venezuela.
Air Terjun Tugela

Tugela falls adalah air terjun kedua tertinggi didunia. Ketinggian totalnya (lima kali terjun, amphitheater series) adalah 947 meter. Lokasinya di Drakensberg (Dragon’s Mountains) di Royal Natal National Park di KwaZulu-Natal Province, Afrika Selatan. Air terjun ini semakin nyata terlihat setelah hujan lebat dari jalan utama menuju perjalanan dedalam taman. Sumber air berasal dari sungai Tugela River. 
 
Di Peru terdapat air terjun ketiga tertinggi didunia dengan nama Three Sisters Falls (Cataratas las Tres Hermanas) di wilayah Ayacucho. Air terjun yang hampir sepenuhnya dikelilingi oleh hutan, dan pohon-pohon di sekitar Three Sisters Falls mencapai setinggi 100 kaki. Air terjun ini mencapai ketinggian sekitar 914 meter.
Air terjun Olo’upena

Olo’upena Falls, air terjun keempat tertinggi di dunia, di pulau Molokai, yang relatif terisolasi.  tingginya mencapai 900 meter, lebih tinggi daripada Waihilau Falls (792 meter), di Hawaii. 

Air terjun Yumbilla

Kini telah dicatat Peru’s National Geographical Institute, bahawa di Peru telah ditemukan Yumbilla Falls dengan ketinggian 870 meter. Yumbilla Falls dengan empat aliran air yang besar. Penemuan ini menggatikan posisi dari Gocta Falls (771 meter), yang juga berlokasi di negara Amazon region.
 

4 comments:

Unamn said...

wa hebatlah..=)
una pun suka air terjun

lai lai lai lai lai lai lai panggil aku si jablai

aya said...

kalo ikut highway kn before smpai terowong tuh akn nmpk air terjun jgk. hehe. perasan x ? aya selalu tgk ;)

the enemy said...

skali-skala g air terjun nie bes gak..dpt tenangkan fikiran..

the enemy said...

ayaa...terowong mna erk...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails